-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9648 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در مورد اهميت مرجع تقليد، و اين كه آيا عمل به همة دستورهاي او واجب است، قدري توضيح دهيد.

رجوع و مراجعه به مرجع تقليد در مسال شرعي همچون رجوع به پزشك است به هنگام بيماري. همچون رجوع به معمار و مهندس است هنگام ساخت و ساز خانه. همان طوري كه تمامي عقلاي عالم از قديم تا كنون براي انجام كاري كه نياز به متخصص دارد به او مراجعه مي كنند، در مسائل ديني نيز بايد به دنبال متخصص علوم اسلامي كه به او مرجع تقليد يا مجتهد مي گويند بروند و از او تقليد و تبعيت كنند. قرآن مي فرمايد: فاسئلوا أهل الذكر إنْ كنتم لا تعلمون؛ از كساني كه آگاه به مسائل هستند بپرسيد، اگر نمي دانيد. در روايت امام عسكري(ع) آمده است: و امّا من كان مِن الفقها صائناً لنفسه، حافظاً لدينه، مخالفاً علي هواه، مطيعاً لامره مولاه، فللعوام أن يقلدوه؛[3] بر عوام واجب است از فقيهي كه پاك و با تقوا باشد، هوا و هوس خود را كنترل كند، مطيع دستور خدا باشد تقليد كنند. اطاعت و تقليد از مرجع تقليد (فقيه جامع الشرايط) واجب عقلي و شرعي است. از اين رو از اهمّيّت ويژه اي برخوردار است. اگر كسي اعمالي بدون تقليد انجام دهد و بعد مطابق با فتوا و نظرية مجتهدي كه از او بايستي تقليد مي كرد نباشد، اعمالش باطل خواهد بود. بنابراين بر كساني كه به تكليف مي رسند واجب است از مرجعي كه اعلم باشد و عادل و با تقوا و زنده باشد تقليد كنند. مقلّد بايد تمامي دستورهاي اسلامي را كه مورد نياز او است، از مجتهد جامع الشرائط تقليد كند. از مسائل طهارت و نجاست گرفته تا مسائل نماز و روزه و حج و خمس و زكات و امر به معروف و نهي از منكر، نيز حدود و قصاص و ديات و معاملات و غيره. البته اگر كسي خودش متخصص و مجتهد در علوم اسلامي باشد نبايد تقليد بكند و بايد بر اساس وظايفي كه تشخيص مي دهد عمل كند.

[3] بحارالانوار، ج 2، ص 88.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.